OBRES TEATRE / TEATRE

Teatre: “Senyoreta Júlia”

Dissabte 18 de juny a les 20h la companyia de teatre Frog presenta Senyoreta Júlia d’August Strindberg. Preu: 15€ (socis: 12€). El dissabte 25 de juny es farà un altre passi també a les 20h.

La Cia. Frog es va estrenar precisament amb aquest text la temporada 1997-98 amb una proposta molt fidel al text original i més conservadora que la que presenten ara i que fou seleccionada pel jurat de la V Mostra de Petit Format de Sabadell. Actors: Carles Garcia LlidóNúria Granell i David Ortega. Dirigeix l’obra Salvador Esplugas.

Sinopsi:

Suècia, nit de Sant Joan de 1940. La senyoreta Júlia envaeix la cuina i altres estances dels criats. Enmig d´aquest ambient festiu la Júlia i el Jan ballen, beuen i es provoquen fins que les baixes passions es fondran en cos i ànima. Tot sota les sospites i la mirada de Karsten, el cuiner.

Sobre l´autor:

Johan August Strindberg (Estocolm, 1849-1912) fou fill d’un comerciant arruïnat i d’una serventa. Aquest fet el marcà per sempre psicològicament. Des de ben aviat, el perseguirà un sentiment d’autodestrucció. Strindberg, fou un inadaptat a la vida i a la societat del moment. Com els seus personatges, que fugen, buscant un lloc on recolzar-se entre la rebel·lia i la devastació. Es diu que Strindberg va innovar el teatre europeu establint les bases del drama modern. Strindberg no pretén crear res de nou sinó, simplement, modernitzar aquells temes sobre els que escriu.

Sobre l´obra:

Senyoreta Júlia (publicada el novembre de 1888) és una de les obres més conegudes i controvertides del dramaturg suec i s´ha convertit amb el temps en l´obra d´August Strindberg més representada dins i fora de Suècia. Segurament perquè tracta temes universals (lluita de classes socials, enfrontament home/dona…).

Ambientada en el transcurs de la màgica nit de Sant Joan, Senyoreta Júlia narra un episodi passional entre un membre de la noblesa sueca (Júlia) i el seu criat (Jan), un idil·li darrera del qual s´amaga un amarg retrat del classisme social. Tal i com li passa a la Júlia, la dona del segle XXI continua condicionada pel sentiment de culpa inculcat des de nena, pel que diran i per tot allò que s´espera d´ella.

Aquesta obra, junt amb El pare i Creditors, mostra com n’arriba a ser de complexa l’ànima humana i s’emmarca dins la primera etapa literària d’Strindberg, la naturalista. Ell mateix considerava aquest text com la primera tragèdia naturalista del teatre suec.

Dramatúrgia/escenografia:

Tot i respectar gairebé totes les indicacions de l’autor, la Cia. Frog ha situat l’acció al 1940, apostant per una recreació un pèl vintage i més moderna que l´original. Una acció, situada en el transcurs de la festa de Sant Joan (Midsommar suec), on l’ambient festiu, la influència excitant del ball, la penombra de la nit i la forta influència afrodisíaca de les flors així com la presència de grans quantitats d´alcohol, prenen un paper important. Els suecs, aquesta nit màgica, recullen flors i les posen sota el coixí per somiar amb la persona amb qui algun dia es casaran. A la Suècia dels anys 40, les flors i les fulles recollides durant el Midsommar contenien màgia i se solien guardar les corones seques fins el dia de Nadal, quan es posaven en el bany per retenir l’energia.

Tot el possible naturalisme i primitivisme de la proposta, seguint les indicacions del mateix Strindberg, queda ben reflectit en l’atrezzo i l’escenografia: l’estança dels criats amb atuells de coure, llauna, ferro i estany. Hi abunden també diverses ornamentacions florals: branques de bedoll, ginebró, rams de lilàs…

La música (Leos Janáceck, John Field,…) també ajudarà a crear l´atmosfera adequada als fets que viuen els protagonistes:

Júlia (Núria Granell): pateix els mateixos sentiments contradictoris que Strindberg. El seu instint més bàsic tracta de fugir del seu pare i de l´educació a la que va ser sotmesa. Té un destí tràgic i ens ofereix l´espectacle de la lluita desesperada contra la naturalesa.

Jan (David Ortega): representa l´ànsia de poder i, talment com la Júlia, els desitjos de la carn. Ja ha començat a pujar l´escala social. Se sent prou fort com per utilitzar els altres, sense escrúpols.

Karsten (Carles Garcia Llidó): el cuiner a qui Strindberg deixa la moral a les seves mans. Conviu amb Jan, coneix els seus secrets, espia les seves intencions i mira amb enveja la seva ascensió.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.