EXPOSICIONS / PINTURA

Pau Roig i Estradé. Exposició de dibuixos

SELECTE DE SÍNIES. QUAN LA MEMÒRIA ESDEVÉ PATRIMONI

Inauguració dijous 9 d’octubre a les 20h. Fins el 2 de novembre.

Aquesta exposició de dibuixos és el darrer acte commemoratiu del centenari del naixement de Pau Roig i Estradé. Es tracta d’una selecció específica, entre l’ingent quantitat de dibuixos llegats per l’artista, que s’arriba a contar per milers, dedicada a un tema poc divulgat de la seva obra. Ens referim a les sínies del terme de Vilanova i la Geltrú.

7330-WP

 

En aquesta ciutat l’expressió sínia desvetlla, almenys entre els habitants que s’han fet adults corrent el segle XX, siguin nadius o forans, un imaginari que va més enllà del que indiquen els diccionaris a l’ús. La sínia és una màquina que amb els catúfols pouava l’aigua del subsol i, per extensió, també s’anomenava així el conreu d’horta que abastava l’enginy hidràulic. A Vilanova també s’identifica com a sínia l’habitatge i les dependències dels hortolans encarregats de l’explotació, que designem amb el vilanovisme de siniaires. Pau Roig, per qüestions professionals al marge de la pintura, va tractar i conèixer molt bé el món de les sínies i els siniaires, que pel seu volum i ressò es podria qualificar com tota una institució ciutadana.

 

Un altre aspecte a considerar en aquesta remembrança és la faceta d’estudiós del nostre artista, que de molt jove compaginà amb la seva activitat laboral i artística. Un capteniment que el portaria a inventariar, sobretot amb els seus dibuixos, un seguit d’elements que configuraven la realitat i el paisatge, tant rural com urbà, que desapareixia acceleradament, empés per la modernitat combinada amb la descurança. Aquest inventari el realitzà de manera sistemàtica respecte a les masies de la comarca del Garraf, un procés que Pau Roig i Estradé explicita clarament quan l’any 1988 prologà el llibre “El món agrari vilanoví fins al segle XVIII”, del seu amic i col·laborador Vicenç Carbonell i Virella. D’aquesta magna missió en la que intervingueren ambdós personatges en donen testimoni els tres volums intitulats “Masies del Garraf”, publicats anys després de la mort de l’artista a l’editorial El Cep i la Nansa.

 

Respecte els dibuixos de les sínies, l’operació va ser més puntual, amb una producció concentrada en els anys 1975 i 1976, pensant segurament en l’exposició individual que es va mostrar a la sala d’exposicions de la Biblioteca Víctor Balaguer titulada “Vilanova i els seus voltants”. Una mostra dibuixada que aplegava determinada arquitectura i arts decoratives de la ciutat, amb la totalitat, s’assegura, de les sínies que en aquell any de 1976 circumdaven el nucli urbà. El lúcid intel·lectual Joan Callejon va apuntar <ens descriu gràficament les raons d’un cert equilibri ecològic entre la ciutat i el seu cinturó d’hortes i sínies”. Tanmateix, hi ha dibuixos de sínies, poques, dibuixades abans i també després d’aquests anys. Pau Roig va qualificar aquests dibuixos com de “paisatges amb sínies, que desapareixien per sempre”.

 

Del considerable fons de l’artista que es conserva a la Biblioteca Museu Víctor Balaguer des de 1997, hi ha prop d’un centenar de dibuixos dedicats als paisatges amb sínies, una tercera part dels quals constitueixen aquesta exposició. Gaudim-la en l’esperança de veure aquesta obra publicada també algun dia.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.